Portret: Francesco PaszkowskiInternationaal gezien geldt Francesco Paszkowsk (47) als een van de toonaangevende designers. De Italiaan heeft een bijzondere band met Nederland. Een van zijn eerste jachten ontwierp hij voor de werf van Heesen Yachts in Oss. “De tijd bij Frans Heesen is fundamenteel geweest in mijn ontwikkeling als ontwerper.”

De band tussen Francesco Paszkowski Design en Nederland gaat terug tot 1995-1996, toen hij voor zijn allereerste klant een boot ontwierp. Dat schip (een jacht van 36 meter) werd Opus II gedoopt en Heesen Yachts was de bouwer. De eigenaar was een Oostenrijker, die ook voor zijn eerste jacht, de door Baglietto gebouwde Opus I, al voor Paszkowski gekozen had. De open 29 meter lange Opus I was de grootste open kruiser van zijn tijd en het eerste jacht dat de Italiaanse ontwerper tekende.

Ook nu hij mondiaal tot de allerberoemdste ontwerpers behoort, herinnert Francesco Paszkowski zich zijn tijd bij de Nederlandse werf als ‘fundamenteel in mijn ontwikkeling als ontwerper’: “Vooral vanwege alles wat Frans Heesen me leerde. Zoals gefocust blijven op de principes die een ontwerper in eerste instantie inspireren, en je loskoppelen van alles wat daartegen ingaat, zoals sensatiezucht en vluchtige mode.”

Belijning

Maar de relatie tussen Nederland en Paszkow-ski gaat nog dieper. “Op de Genua Boat Show in 1992 kwam ik Michael Bremen tegen, een Hollander die nu bij Lürssen werkt. Hij wilde mijn portfolio zien en op grond daarvan ging ik een jaar later voor de werf Baglietto werken,” herinnert Paszkowski zich.

De warme betrekkingen tussen Paszkowski en de Nederlandse ontwerpfilosofie komen ten overvloede tot uitdrukking in de belijning van de grote jachten die hij ontwierp voor Baglietto. Geïnspireerd door het project dat hij uitvoerde voor Heesen, liet hij hierin verschillende kenmerken van de Nederlandse stijl terugkeren.
Heesen en Baglietto zijn slechts twee van de beroemde werven waarvoor Francesco Paszkowski ontwierp in zijn twintigjarige loopbaan. In deze periode was hij ook verantwoordelijk voor een aantal van de meest beeldbepalende Italiaanse jachten. Naast zijn samenwerking met Baglietto, die vijftien jaar heeft geduurd en de creatie van een groot aantal schepen opleverde, vergrootte Francesco Paszkowski Design zijn klantenkring door in 2005 te gaan samenwerken met de Sanlorenzo werf in Viareggio. Momenteel is Francesco Paszkowski Design verantwoordelijk voor verschillende projecten, zowel interieur als exterieur, van nieuwe megajachten voor Italiaanse en prestigieuze buitenlandse scheepswerven zoals Tankoa Yachts en CRN.

Drang

Francesco Paszkowski werd in 1963 in Milaan geboren, maar verhuisde op driejarige leeftijd met het gezin naar Florence. “Toen ik in 1986 de kans kreeg om boten te ontwerpen was de drang om mezelf tot uitdrukking te brengen sterker dan al het andere,” herinnert Paszkow-ski zich. In 1990 besloot hij voor zichzelf te beginnen en opende zijn eigen bureau dat nu in de heuvels rond Florence ligt en uitzicht biedt over het lieflijke Toscaanse landschap.
Paszkowski heeft ontwerpen altijd gezien als een proces waarin er een idee is, een fase waarin een paar potloodstrepen een reëel voorwerp tevoorschijn toveren. Schetsen is voor hem altijd de belangrijkste manier geweest om de ideeën in zijn hoofd over te brengen naar andermans handen, een vorm van communicatie die in iedere taal verstaanbaar is.

Beweging

Sinds zijn tijd bij Heesen is er veel vraag geweest naar zijn manier van ontwerpen, waarbij hij blijft letten op emotie, de dynamiek van vormen, eenvoud, elegantie, consistentie, evenwicht, nauwgezetheid, aandacht voor details, functionaliteit en research. Maar in werkelijkheid is het hele proces niet meer zo eenvoudig.
“Emotiviteit is allesbepalend omdat emotie het allereerste is dat mensen doet besluiten een jacht te kopen, terwijl het gevoel van een bewegend jacht, zelfs als het voor anker ligt, ertoe aanspoort om dynamische lijnen te creëren. Dit gevoel van beweging is een onderscheidend kenmerk in mijn ontwerpen geworden.”
In harmonie met de belijning van de buitenkant hebben de door hem ontworpen interieurs lineaire vormen: in het meubilair dat langs de zijden loopt, in de lambrisering van de wanden, in de glooiende wasbakken in de badkamers die ontworpen zijn om het water vrij te laten stromen, of bijvoorbeeld in de panelen die op de 40 meter 4H (Sanlorenzo) de fitnessruimte scheiden van de gang.
Andere factoren van belang in de interieurs zijn een minutieuze kwaliteitsafwerking, aandacht voor detail, het gebruik van nieuwe materialen en het combineren daarvan, of het multifunctionele gebruik van sommige meubels zoals tafels en sofa’s die in ligbedden kunnen veranderen. De wisselwerking tussen verleden en toekomst, tussen het vernuft van de antieke en de creativiteit van de moderne stijl, heeft hij weten te omarmen. Hierdoor gaan bijvoorbeeld aan boord van de hypermoderne Sanlorenzo 92 en 112 hedendaagse elementen samen met stijlverwijzingen naar de vroege twintigste eeuw.

Studiofilosofie

In andere projecten konden Francesco Paszkow-ski en zijn staf (die momenteel bestaat uit vijf mensen, onder wie een hoofddesigner en een architect voor het interieur) nieuwe elementen inbrengen, terwijl ze toch trouw bleven aan de studiofilosofie en tegelijkertijd de uniciteit van het individuele jacht wisten te bewaren.
Zo kwamen de uitvouwbare terrassen van de Sanlorenzo 40 Alloy tot stand. Zij waren bedoeld om de grenzen tussen binnen en buiten op te heffen en de leefruimte te vergroten.
“We transformeerden de brug aan boord van de Apache II, een 44 meter Baglietto, tot een gemeenschappelijke ruimte met weidse sofa’s voor de gasten achter de stuurpositie. We speelden met de verlichting, maakten van achteruit verlicht meubilair en ook glazen plafonds in de suite van de eigenaar.”

Experimenteren

Het ontwerpen van jachten heeft een lange ontwikkeling doorgemaakt. Paszkowski: “Het zou geweldig zijn om studio’s te hebben met een Italiaan, een Nederlander, een Duitser en een Brit. Het zou de kwaliteit en het ontwerp zeer ten goede komen als iedere designer zijn eigen vaardigheden en inzichten in een project kwijt zou kunnen. Ik geloof dat het belangrijk is om in de toekomst te blijven experimenteren, je voortdurend dingen te blijven afvragen en de creatieve fase te combineren met nieuwe concrete vormen.”
– De samenwerking met Heesen, die vijftien jaar geleden begon, loopt nog steeds door in een aantal projecten die in de nabije toekomst gepresenteerd zullen worden. Ongetwijfeld zal het interessant zijn om de nieuwe jachten te zien die de goede verstandhouding bevestigen tussen de Italiaanse stijl en de Nederlandse scheepswerven; een warme relatie tussen Francesco Paszkowski Design uit Florence en Heesen Yachts uit Oss.

Reactiemogelijkheid uitgeschakeld