Jongert Shipyard heeft, na een refit, onlangs de Ameena, een Jongert 2900M-line jacht, te water gelaten. ‘Wie eenmaal een Jongert jacht heeft, kan daar vaak maar met moeite afscheid van nemen’, vertelt de projectmanager namens Jongert Shipyard. ‘Dat blijkt dit keer uit het feit dat de eigenaar die in 2004 de Ameena kocht haar in december 2010 naar de werf bracht voor een refit. Nu, vijf maanden later, is het jacht weer als nieuw.’ De Ameena, ontworpen door Tony Castro, is in 2004 onderscheiden met de prestigieuze ShowBoats International Award als beste zeiljacht in de categorie tot 40 meter lengte.

Een “nieuw jasje
‘De eigenaar van de Ameena heeft in het verleden al eens een gebruikt Jongert jacht gekocht. Dat is hem zo goed bevallen dat hij in 2004 opdracht heeft gegeven voor de bouw van een Jongert 2900M-line. Wij zijn enorm trots dat hij er nu voor heeft gekozen dit jacht te laten refitten door onze werf.’ Het gebeurt steeds vaker dat eigenaren besluiten hun jacht te laten refitten. ‘Het is ook helemaal niet nodig om steeds een nieuw jacht te kopen zoals je om de paar jaar een nieuwe auto koopt. Een Jongert jacht behoudt haar kwaliteit voor tientallen jaren en een refit kan dan worden gebruikt om haar na verloop van tijd weer een “nieuw jasje”, een nieuwe styling, te geven. Ook kan een refit gebruikt worden om de laatste technische snufjes toe te passen. Want natuurlijk zijn er in de loop der jaren steeds nieuwe ontwikkelingen.’

Kwaliteit en vertrouwen doorslaggevend
‘Wij hebben geen moment getwijfeld wie deze refit zou uitvoeren’, stelt de kapitein van de Ameena. ‘Natuurlijk zijn er werven in bijvoorbeeld Spanje, Italië en Turkije waar ook prima kwaliteit wordt geleverd. Maar de combinatie van kwaliteit en mentaliteit en het vertrouwen dat je hebt in de werf doordat je in de loop der jaren een uitstekende relatie hebt opgebouwd, zijn uniek. Daarbij komt natuurlijk dat het niet meer dan logisch is dat je met een Jongert jacht naar Jongert Shipyard gaat.’

Intensief gezeild
De Ameena is een zusterschip van het zeiljacht Scorpio Dei Mare dat vorig jaar op de eerste plaats eindigde in de driedaagse zeilrace The Superyacht Cup Palma 2010. ‘Waar de Scorpio Dei Mare zeiltechnisch gezien is uitgelegd voor racen, is de Ameena meer uitgelegd voor cruisen met een kleine of zelfs zonder extra bemanning. Maar de Ameena heeft dezelfde lijnen als haar zusterschip en is zonder meer ook een snelvarend jacht. De eigenaar heeft haar de afgelopen jaren intensief gebruikt en heeft met de Ameena in die periode ook menig wedstrijdjacht achter zich gelaten. Vandaar dat bij de refit ook een complete rigging update is uitgevoerd. De mast is volledig gestript en alle rigging is volledig onderzocht en waar nodig vernieuwd. Ook is het grootzeil vervangen.’

Bij de refit is, zoals gebruikelijk, onder meer ook het aandrijfsysteem volledig gecontroleerd, het hydraulische systeem geheel vernieuwd en de watertank gestraald. Verder is het jacht rondom opnieuw geschilderd en is in de diverse ruimtes nieuwe vloerbedekking gelegd. Vanzelfsprekend is de Ameena volledig gecertificeerd met onder meer een Lloyds certificaat.

Een snelle zeiler mét veel comfort en een eigen identiteit
Wie het jacht eenmaal heeft gezien, herkent haar daarna al van ver. ‘De Ameena combineert snelheid, luxe en comfort met een geheel eigen identiteit’, stelt de projectmanager. ‘Aan beide zijden van de deksalon is een prachtige teak houten rand bevestigd. Dat is echt een in het oog springend kenmerk van dit jacht. Dat kenmerk hebben wij bij de refit vanzelfsprekend intact gelaten. Zij heeft een nieuwe styling, maar haar prachtige lijnen, haar uitstekende zeileigenschappen en haar kenmerkende looks zijn niet gewijzigd.’

 

Reactiemogelijkheid uitgeschakeld