In zijn vakgebied behoort de controversiële, Amerikaanse fotograaf David LaChapelle tot de absolute wereldtop. Van Maybach, het exclusieve Duitse automerk van de high-end limousines, kreeg hij de vrije hand om zich creatief uit te leven op de Maybach Zeppelin.

Luxueuze extravagantie

Voor het maken van zijn surrealistische beelden huurde LaChapelle onder meer het topmodel Daphne Guiness in. Hij schiep een wereld van luxueuze extravagantie waarin historie en moderniteit met elkaar contrasteren maar ook in elkaar overlopen.
Patrick Marinoff, global brandmanager van Maybach, ondersteunde het gewaagde project van LaChapelle volledig. “We zijn er trots op dat een kunstenaar van zijn naam en faam geïnspireerd is geraakt door het merk Maybach. De foto’s werpen een nieuw licht op ons merk. Grondlegger Wilhelm Maybach was in zijn tijd een creatief brein en bouwde revolutionaire auto’s. Ik ben er van overtuigd dat ook hij door deze spraakmakende foto’s in vervoering zou zijn geraakt.”

Hall of Fame

Diezelfde Wilhelm Maybach (1846-1929) kreeg onlangs een plaats in de European Automotive Hall of Fame in Geneve. Dit vooraanstaande instituut eert hem als ‘een persoonlijkheid die de automobielgeschiedenis uitzonderlijke diensten heeft bewezen’. Als boezemvriend van Gottlieb Daimler en in de functie van technisch directeur van Daimler Motoren Gesellschaft (DMG), ontwikkelde Maybach in 1901 de eerste Mercedes met een voorin ingebouwde aluminiummotor van 35 pk, twee nokkenassen en een vooruitstrevende radiator in honingraatvorm. Een mijlpaal in de toenmalige voertuigtechniek! Wilhelm Maybach was trendsetter voor alle moderne personenwagens en kreeg in Frankrijk de bijnaam ‘Roi des constructeurs’ – de koning onder de constructeurs. Maybach ontwierp nog een aantal andere aansprekende Mercedes-voertuigen, waarmee het jonge merk een dominerende rol in de internationale racesport voor zich opeiste.

Eigen automerk

Nadat hij in 1907 afscheid had genomen van DMG, legde Wilhelm Maybach zich samen met zijn zoon Karl toe op de productie van motoren voor de luchtschepen van Graf Zeppelin. In 1921 besloot hij onder eigen regie automobielen op de markt te brengen. Hij richtte zich daarbij op grote luxueuze wagens, waarvoor hij fluisterstille motoren construeerde. Maybach werd een mythe. Deze mythe en zijn naam leven tegenwoordig voort in de limousines Maybach 57 en 62, die een uitgelezen kwaliteit en exclusieve stijl combineren met de modernste automobieltechniek.

Reactiemogelijkheid uitgeschakeld