Zeilschip Bordeaux 60De Bordeaux 60 moet de nieuwe standaard worden voor een zeiler die verder wil. Een royaal en luxueus semicustom zeiljacht, ideaal voor echtparen die langere tochten willen afleggen. TopNautic-verslaggever Joop Brons reisde af naar Bordeaux om de kwaliteiten van de nieuwe smaakmaker in ogenschouw te nemen.

 

Zeilschip Bordeaux 60Bordeaux staat niet echt bekend als het nautisch centrum van Frankrijk. Het zijn vooral de wijnen die hier de dienst uitmaken. In het hart van de oude stad zijn er de permanente wijnproeverijen van alle denkbare chateaus uit de omgeving. Bordeaux zelf is om door een ringetje te halen. De geruisloze elektrische tram zonder ontsierende bovenleiding rijdt af en aan. De imposante gebouwen aan de zuidoever van de brede Gironde zijn in de afgelopen jaren grondig opgeknapt, waardoor de oorspronkelijke lichte kleuren weer zichtbaar zijn. Maar in de schilderachtige straatjes is er nauwelijks een winkel te vinden die verraadt dat Bordeaux een zeehaven is.

Ook zijn er in en bij de stad amper scheepswerven te vinden. Uitzondering is de grote jachtenbouwer CNB (Construction Navale Bordeaux), inmiddels onderdeel van wereldspeler Bénétau. Tot in de negentiende eeuw waren het vooral vrachtschepen die door CNB werden gemaakt. In 1982 telde de werf nog maar zes werknemers, nu zijn het er ondanks de economische crisis zo’n vierhonderd. Over een lengte van honderden meters liggen de overwegend nieuwe loodsen aan de noord-oever. In het westen overspant een hoge verkeersbrug de zeearm: het is de enige weg die zeeschepen kunnen volgen. De oostelijke route, richting Garonne, wordt afgesloten door een oude brug.

In het oog

Zeilschip Bordeaux 60Wat op het terrein meteen in het oog springt zijn de kolossale Lagoon catamarans, die ook op deze werf worden gebouwd. Zeilschepen die comfort ademen. En heel veel ruimte. Op sommige wordt met zes, zeven personen gelijktijdig gewerkt zonder dat ze elkaar in de weg lopen. Joël Jarrijon, marketing manager, verzekert met de hand op zijn hart dat in de salon niets te merken is van de wilde zee. In de royale hal zijn de diverse bouwstadia goed te zien. Van de vervaardiging van de polyester romp bij de ingang tot de bijna voltooide catamaran bij de uitgang.
Het zijn niet eens de grootste schepen die CNB in Bordeaux bouwt. Als custom jacht wordt er ook de Christo vervaardigd, een jacht met een lengte van vaak meer dan dertig meter. Opmerkelijk aan deze zeilreuzen zijn de royale raampartijen die aan boord zorgen voor een bijzonder ruimtelijk effect.

Nog zijn de Lagoon en de Christo de vlaggenschepen van CNB. Maar de scheepsbouwers in Bordeaux hebben een nieuw ijzer in het vuur. Sinds kort is begonnen met de productie van de Bordeaux 60, een fraai gestileerd jacht, ontworpen door Philippe Briand en Hugon Couëdel. De ontwerpers hebben bij hun ontwerp de Christo voor ogen gehad. Volgens CNB is er een duidelijke markt voor dit snelle zeilschip, dat het gat moet opvullen dat er bestaat tussen de kleinere en de heel grote jachten. Tussen seriebouw en luxe, maar kostbare vervaardiging op maat. De Bordeaux 60 is een semicustom jacht met een totale lengte van 18.38 meter. De basis is voor alle modellen gelijk, maar er zijn vier verschillende indelingen beschikbaar. Er is een Bordeaux 60 met drie hutten en een aparte ruimte voor een meevarende schipper, maar er zijn ook mogelijkheden voor vier slaapkamers.

Ideale overstap

Misschien nog belangrijker dan de luxe afwerking is het bedieningsgemak. Het schip is uitermate geschikt voor een echtpaar dat een langere afstand wil afleggen. Eén persoon kan zonder probleem in zijn eentje overal bij komen. Vanachter de twee grote stuurwielen op het achterdek zijn alle schoten snel en goed te bedienen. Met een simpele druk op de knop kunnen de schoten worden aangehaald of gevierd. Een groot navigatiescherm en drie kleinere schermpjes bieden de man of vrouw aan het roer een riant zicht op alle essentiële koersinformatie. De Bordeaux 60 is een ideale overstap naar een groter en luxer jacht, zonder daar twee tot drie keer zoveel geld voor te moeten uitgeven. “En zelfs vergelijkbare jachten als de Contest 55CS en 60, de Comet 62, de Najad 570 en de Oyster 56 zijn nog honderd-duizenden euro’s duurder,” zegt een trotse Jarrijon tijdens een rondgang over de werf.

intérieur bordeaux 60

De romp wordt op de werf vervaardigd door twee gelijke polyester delen zorgvuldig aan elkaar te monteren. Alles in de werf straalt die zorgvuldigheid uit. CNB hecht zichtbaar grote waarde aan goede omstandigheden op de werkvloer. Nergens ligt er rommel op de vloer en zelfs in de timmerafdeling is geen stofje te zien. Alle zaagsel wordt er onmiddellijk met grote afzuiginstallaties verwijderd. Iedereen van het personeel draagt beschermende kleding.

De ruimte aan boord van het nieuwe jacht is voldoende om langere trips te maken. De royale keuken heeft twee vriezers en een koelkast. Er is daarnaast nog plaats voor een wasmachine, een deelbare afwasmachine, maar ook voor een apparaat dat ijsblokjes maakt. Het aanrechtblad is groter dan in veel keukens op het vasteland. Aan boord bevindt zich een watertank van duizend liter, maar ook een watermaker die zeewater kan omzetten in schoon drinkwater. De brandstoftanks kunnen eveneens duizend liter diesel bevatten.

Houtsoorten

Op de afwerking is weinig tot niets aan te merken. De koper kan kiezen uit een aantal houtsoorten, waaronder wengé en eiken. Alle houten delen zijn uit dezelfde boom gezaagd en op dezelfde manier bewerkt om hinderlijke kleurverschillen te vermijden. De salon is ruim, met goed uitzicht naar buiten door de panoramische ramen. De schipper heeft de beschikking over een groot bureau met een luxe, verende stoel. De grote flatscreens tonen naar believen de positie van het jacht of televisiebeelden. Maar als extra optie kan de eigenaar ook kiezen voor een van de honderden films die kunnen worden opgeslagen op de harde schijf van een boordcomputer. En wie meer waarde hecht aan muziek, kan ervoor kiezen een selectie te maken uit duizenden tracks die via een Bosesysteem te beluisteren zijn.
De salon biedt veel ruimte en tal van handige snufjes. Het tafelblad kan worden gedraaid.
De zitbank oogt als een comfortabel meubel, maar in uitgetrokken toestand is er sprake van een chaise longue om nog relaxter van een boek te genieten. Het grote televisiescherm kan moeiteloos in de zijwand worden weggewerkt.

Interieur bordeaux 60

De service van CNB gaat ver. Op verzoek van een koper is er een hydraulische kiel ontwikkeld voor de Bordeaux 60. De schipper wilde graag het Engelse Bristol als thuishaven, maar het jacht stak te diep. Via een ingenieus systeem kan de kiel met ruim zestig centimeter worden ingekort, zonder dat de vaarkwaliteiten van het jacht eronder hebben te lijden. Het dek straalt de klasse van een superjacht uit. De luiken zijn zodanig geplaatst dat er sprake is van een flushdek, één groot glad oppervlak – ideaal als zonnedek, maar ook aerodynamisch. Een van de luiken geeft toegang tot de ruimte in de boeg, waar een meezeilende schipper kan slapen. Deze hut is overigens ook bereikbaar van binnenuit. Het grote voordeel van deze indeling met drie slaapkamers is dat het bed in de slaapkamer van de eigenaar bijna onder de mast staat, zodat bij het slapen nauwelijks hinder wordt ondervonden van een ruwe zee.

Speels gemak

Een vaartocht op zee met de Mari Jose Vannes vanuit La Rochelle leert dat de juichende kwalificaties van CNB niet zijn overdreven. Een man van even in de zeventig stuurt het jacht met groot gemak het open water op. Er staat een matig briesje. De stuurman heeft niet meer de avontuurlijke drang om hoog aan de wind lekker schuin te gaan hangen, maar hij kiest voor een veilige, ontspannen koers. Hij geniet zichtbaar. Deze potentiële koper maakt van de gelegenheid gebruik om de Bordeaux 60 in de praktijk te testen voordat hij besluit een dergelijk jacht aan te schaffen. Het is een service van CNB, die speciale kijkersdagen houdt. Kopers kunnen een bezoek aan de werf in Bordeaux combineren met een proefvaart. La Rochelle ligt slechts op een kleine twee uur rijden van de werf.

In Nederland heeft De Valk Yachtbrokers een exclusief contract afgesloten met de Franse jachtenbouwer. Daardoor zal de Bordeaux 60 voor het eerst te zien zijn tijdens de komende Hiswa, van 31 augustus tot 5 september in Amsterdam. www.devalk.nl

Reactiemogelijkheid uitgeschakeld