Het seizoen 2011 in de Duitse toerwagenserie DTM is nog in volle gang, maar Audi kijkt natuurlijk ook al naar het komend jaar. Vanaf 2012 wordt de Audi A5 de wedstrijdauto van Audi in de DTM. De auto, die intern wordt aangeduid als ‘R17’, wordt de opvolger van de succesvolle A4 DTM waarmee Audi sinds 2004 niet minder dan vier keer de kampioenstitel in de DTM heeft veroverd.

De technisch en optisch vernieuwde Audi A5, die binnenkort op de markt komt, vormt de basis voor de nieuwe DTM-auto. “Vanaf 2012 wordt er in de DTM een nieuw technisch reglement van kracht”, zegt Dr. Wolfgang Ullrich, hoofd van Audi Sport. “Met de A5 hebben we daarvoor precies het goede model. We zijn ervan overtuigd dat we met de A5 het succesverhaal van Audi in de DTM kunnen voortzetten.”

De nieuwe technische regels zijn door de Duitse autosportfederatie DMSB en de DTM-organisatie ITR in nauwe samenwerking met de deelnemende fabrikanten opgesteld. Daarbij lag de nadruk vooral op veiligheid. “Het was het streven van onze ingenieurs om de toch al heel goede veiligheid in de DTM naar het hoogst mogelijke niveau te tillen”, aldus Ullrich. “Dit jaar hebben we in Le Mans weer eens gezien dat onze aanpak met veiligheidsstructuren de juiste weg is. Dat wilden we, samen met onze collega’s van andere fabrikanten, ook in de DTM bereiken.”

Net als alle nieuwe DTM-auto’s beschikt de Audi A5 DTM over een stevige monocoque-structuur van koolstofvezel, die met een veiligheidskooi van stalen buizen wordt verbonden. De zijkanten worden extra versterkt om zo bij ongevallen betere bescherming te bieden. Ook aan bescherming in geval van brand en het absorberen van energie bij een botsing is uitgebreid aandacht besteed. Zo is de brandstoftank bij de DTM-auto voortaan net als bij de winnende R18 TDI in de 24 Uur van Le Mans in het monocoque van koolstofvezel ingebouwd.

Voor Audi betekent het nieuwe DTM-reglement een consequente voortzetting van de aandacht die het merk de afgelopen drie decennia al aan veiligheid in de autosport besteedde. Van de quattro-rallyauto’s uit de tachtiger en de supertoerwagens uit de negentiger jaren via de sportwagens en de R8 LMS heeft Audi altijd volop aandacht aan veiligheidsaspecten besteed. “De nieuwe DTM-auto’s zijn het beste bewijs voor de theorie dat je iets dat al heel veilig is, altijd nog veiliger kunt maken. Ook dat verstaan we onder ‘Voorsprong door techniek’”, zegt Ullrich.

Het eerste prototype van de R17 wordt momenteel bij Audi Sport in Ingolstadt gebouwd en zal binnen afzienbare tijd worden getest. Tijdens de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt, medio september, zal de nieuwe DTM-auto voor het eerst in het openbaar worden getoond.

 

Reactiemogelijkheid uitgeschakeld